Den bästa känslan!

Den bästa känslan som finns måste väl vara när man kommit hem från träningen, duschat och krypit i sin morgonrock/pjamas och muskelerna är alldeles sega och tunga. Man känner sig så förbannat duktig och jag älskart! :) Första passet idag var riktigt kul, vi gick igenom nästan alla muskler i kroppen och jag kan räkna med träningsvärk imorgon. Kommer bli detta passet en gång i veckan och antaligen torsdagar! Sen yogan är ju helt underbar efter det jobbiga styrkepasset. Man får nästan 1 timmes extra stretch men ändå använder sig av musklerna och man blir så trött och go samtidigt. Den enda nackdelen var att det var så fruktansvärt mycket folk så det blev lite trångt och man kunde inte riktigt ta ut rörelserna. Men jag och Angelica gjorde så gott vi kunde och brevid henne känner jag mig som ett kylskåp då hon är sjukt överböjlig, riktigt läskig! Haha
Imorgon slutar jag tidigt (10.30) och ska möta upp Angelica igen runt vid 11.00 för ett vanligt gympass. Vi får väl se i vilka muskler vi har träningsvärk imorgon och anpassa träningen därefter, men målet är att springa en sväng på löpbandet! :)
Men nu tänkte jag berätta lite om varför jag "döpt" bloggen vägen till ett smalare liv..!
Kan först och främst berätta att heter Johanna Asplund, bor i Lidköping och är 21 år gammal. Under min tonår tränade jag väldigt mycket och favoriten var volleyboll som jag älskar än idag och saknar något fruktansvärt. En av mina drömmar var även att bli modell. Jag kämpade med min vikt något oerhört och vägen som minst 56 kg till mina 170 cm, vilket är på gränsen till för lite. Det är nu på senare år jag insett hur sjuk jag var i mitt tänkande eftersom jag ständigt såg mig tjock och ville helst inte visa mina "tjocka! armar. Tillslut gick det så långt att jag började tappa hår, åt extremt lite och fick en panikkänsla när jag åt och fick för mig att jag skulle kvävas om jag svalde maten. Vid 14 års ålder gick jag med i en tävlig på skoj som hette Modell 2005 och en dag ringde ett 08 nummer till mig på lektionstid, Elite Model Managment. Dom berättade att jag hade blivit framröstad till topp 5 och ville väldigt gärna ha flera bilder på mig. DÄR fick jag hopp om att jag såg tillräckligt bra ut, var tillräckligt smal och det var så det började. Men jag gick tyvärr inte vidare, men det gav mig ett så stort självförtroende. Jag hörde av mig till olika modellagenturer men alla sa samma sak, DU ÄR FÖR TJOCK, DINA NYCEKLBEN SYNS INTE TILLRÄCKLIGT, FÖR STOR RUMPA OSV... Tack och lov träffade jag min nuvarande pojkvän Robin som började göda upp mig och jag kom ifrån min dröm och all träning, Robin var mitt allt nu och mitt enda fokus. Dock lite för mycket, för här sitter jag 5 år senare med en övervikt på 14,5 kg och har mått fruktansvärt dåligt.
Den 2 janurai 2012 började jag mitt nya liv, ett hälsosammare, smalare liv med träning och nyttig mat. Detta år ska bli mitt år, en gång för alla. Vet inte hur många gånger jag sagt, på måndag ska jag börja mitt nya liv osv. Jag kör två dagar sen ger jag upp. Men inte den här gången.
Jag har sen 2 januari ätit en " hårdare variant" av GI-metoden, vilket innebär att jag undviker ALLA snabba kolhydrater. Jag äter inte potatis, bröd och vad allt man får äta. Äter jag något blir det blomkål och sallad som bas, sen räknar jag kalorier samtidigt och försöker snitta ca 1400 kcal, men blir oftast mindre. Samtidigt som jag äter nyttigt håller jag på att motionerar, tränar på gym och springer. Jag försöker träna ca 6 gånger i veckan och har inte någon "äta vad jag vill dag". Hittils har det gått riktigt bra och jag har klarat det något förvånandsvärt bra! Antagligen är det väl lite för jag lider av glutenallergi och har aldrig varit något fan av glutenfritt bröd, pasta och potatis/ris har inte varit någon favorit från början.
Min startvikt var 86,6 kg med ett BMI på 30, alltså övervikt. Mitt drömmål är att komma ner till 62 kg men målet tills 1 juli är 68 kg. Det första delmålet är att ha gått ner 7,5 kg till 17 februari för då åker jag till Malmö och vill vara 7,5 kg lättare! Men kan tala om att sen 2 januari har jag tappat 5 kg på nyttig mat och nästan bara promenader och mår toppenbra. Har inte mått såhär bra på flera år och vet inte när jag var såhär pigg senast. Under flera år har jag haft nästan ständigt ont i magen, men sen när jag bytte kost har jag haft ont i magen 1 gång på nästan 4 veckor! Otroligt!
I februari ska jag till dietist och prata om min vikt och få tips på mat så förhoppningsvis blir det ännu bättre då.
Såg att detta inlägg blev riktigt långt, så jag avrundar här och fortsätter imorgon! Hoppas ni håller ut tills imorgon!
En suddig bild på mig innan träningen


Kommentarer
sarah

Hej! Hittade bloggen på internet, jag har också tänkt att bli av dom där extra kilorna nu (väger 81 kg och är 168 cm) och eftersom din kost verkar funka så bra vill jag prova den med :) Är dålig på kost och sånt så vore tacksam om du kunde nämna vad och hur mycket du äter. För jag är trött på att känna mig fet hela tiden och ständigt misslyckas...hjälp mig? mvh sarah örebro

2012-01-26 @ 22:53:01
Louise

keep up the good work! det är hårt att leva så strukturerat, men du verkar målmedveten! ska bli skoj att följa bloggen :)

2012-01-27 @ 00:52:47
URL: http://loajjs.se
Johanna

Hej Sarah! Jättekul att du hittade hit! Jo, den fungerar riktigt bra och jag vet inte hur jag lyckas hålla den såpass bra medtanke på hur grovt sockerberoende jag varit. :) Självklart vill jag hjälpa dig. Om du fortsätter läsa min blogg så kommer du se vad jag äter, hur mycket och även få tips på maträtter och recept. Jag har också misslyckats massa gånger och kört tusen olika dieter men inte orkat hålla dom så förstår dig till tusen! Kramar Johanna

2012-01-27 @ 19:31:13
URL: http://johannaasplund.blogg.se/
Line

Hej syss! Kommer följa den här bloggen varje dag! Är verkligen impad på dig att du klarar det så bra! Fortsätt så, du motiverar mig till att börja "nytt liv" och säkert massa andra som läser. Har själv sagt i flera år "börjar på måndag" osv.. Men så har det bara gått nån dag så är man där igen :P lycka till!

2012-01-28 @ 15:10:02
URL: http://fineliine.blogg.se/
Alexandra Naumer

Hej johanna!

Jag blir så ledsen men samtidigt så imponerad när jag läser din blogg. Ledsen över att du har mått dåligt över din vikt och imponerad över att du vågar skriva om allt på din blogg. Du är så himla cool och stark! Jag önskar dig all lycka!

2012-02-08 @ 22:24:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0